Zondag 5 november heeft de Academie van Bouwkunst een debat met afstudeerders over de toekomst van de stedelijke leefomgeving georganiseerd. Aanleiding was de recente discussie over het stadsontwerp van de Amsterdamse Sluisbuurt. Hoog of laag?
Hoogbouwontwikkelingen Rotterdam
AFFR | City for Sale
Tijdens de negende editie van het Architectuur Film Festival Rotterdam heeft op vrijdag 6 oktober AFFR in samenwerking met Stichting Hoogbouw het High-Rise event georganiseerd en werden de films ‘Slightly Modified Housing‘ en ‘Grenfell‘ vertoond.
Slightly Modified Housing: This fascinating documentary deals with an ambitious and quite special renovation project in Bois-le-Petre, an apartment tower in Paris. The building popularly known as “Alcatraz” was run down and ready for demolition, but instead the city authorities decided to refurbish it, apartment by apartment. Award-winning architects are brought in on the project, and even though they take a careful approach, the process brings some fundamental changes for the inhabitants.
Grenfell: De ramp van de brand in de Grenfell Tower in London bracht niet alleen falend bouwtoezicht aan het licht, maar vooral de schrijnende sociale omstandigheden van de bewoners. De film plaatst de uitwas van ‘million dollar apartments’ overal in de stad tegenover het drama van de uitgebrande Grenfell Tower.
Na een introductie over ‘Alcatraz’ door Nanne de Ru, architect/eigenaar Powerhouse Company en de filmvertoning van Slightly Modified Housing & Grenfell werd Klaas de Boer, voorzitter Stichting Hoogbouw, geinterviewd door Jord den Hollander, curator van het filmfestival.
Woontorens mogen hoger
Den Haag gaat de lucht in. Om snel duizenden woningen bij te bouwen komen er woontorens in de gebieden rond de treinstations, op de Binckhorst en in Escamp. Opvallend: de gemeente laat de maximale hoogte van 140 meter los. Kern van de skylinevisie: torens zijn toegestaan op de genoemde plekken en dus niet in andere wijken. Aan de Scheveningse kust komt geen hoogbouw.
Bouwplannen moeten voldoen aan strikte voorwaarden rond duurzaamheid, groen, zon/schaduw en de invulling van de eerste verdiepingen. Zo mag de toren nooit groter zijn dan 56 meter diagonaal. Ook moet ieder gebouw een ‘hoed, pet of kroon’ krijgen, zoals Het Strijkijzer, de Hoftoren en de Haagse Tieten duidelijk hebben.
Concept nota Haagse hoogbouw Eyeline en Skyline
Slim groeien
Den Haag groeit, en wil dat doen op een ‘slimme’ manier. Met de verdichting van de stad, zoals door de gemeenteraad vastgesteld in de Agenda Ruimte voor de Stad, worden de kwaliteitsaspecten voor de stad nog belangrijker omdat de stad intensiever wordt gebruikt, omdat hoge eisen worden gesteld aan de omgeving. Verdichten, vergroenen en verduurzamen gaan hand in hand. De inrichting van de buitenruimte met aantrekkelijke loop- en fietsroutes, duurzame gebouwen en de aanwezigheid van openbaar groen zijn belangrijke ingrediënten om de stad aantrekkelijker te maken, de kwaliteit van leven te verbeteren.
‘Slim groeien’ kan alleen door dit samen met bewoners en andere stadmakers integraal op te pakken, gericht op de nieuwe economie, een veerkrachtige samenleving, slimme stadsontwikkeling en het organiserend vermogen van de stad. Erik Faber (Fakton), bestuurslid Stichting Hoogbouw, is spreker bij de werksessie Haagse hoogbouw: hoe maak je het? Het Stadsatelier ‘Slim groeien‘ heeft plaatsgevonden op 3 oktober 2017.
World’s Fastest-Moving Elevator
The targeted maximum wait time in office building elevators is 20 seconds—it just feels like 2 minutes when you’re in a rush. But how quickly are the elevators actually moving? The fastest installed elevator reaches speeds of 67 feet per second (20.5 meters per second), or 46 miles per hour (73.8 kilometers per hour) in >>>
City of Contrast
U-Base is een masterdispuut bestaande uit studenten Building en Structural Engineering aan de Technische Universiteit Delft. Elk jaar organiseert U-Base een studiereis naar een verre bestemming, met als doel het bezoeken van bijzondere bouwprojecten en constructies in aanbouw. Stichting Hoogbouw is een van de sponsoren is. Zoals gebruikelijk vragen we de studenten om de plaats van bestemming te bezien met een hoogbouw-oog en de indrukken en inzichten die hieruit voortkomen in een verslag te zetten.
In juli 2017 ging de studiereis o.a. naar Guangzhou, China. Hermen van de Minkelis schreef het verslag ‘City of contrast‘.
Atrium – Zuidas
Op 13 september heeft Stichting Hoogbouw een projectbezoek aan het Atrium op de Zuidas georganiseerd. Het Atrium heeft een grondige renovatie ondergaan en is uitgebreid met de Noord- en de Zuidtoren. Twee nieuwe entrees zullen de verbinding vormen met de bestaande gebouwen. Het nieuwe Atrium zal beschikken over 33.000 vierkante meter gerenoveerde kantoorruimten en 26.000 vierkante meter nieuwe kantoren en ondergrondse parkeerfaciliteiten voor 525 auto’s. Verder worden er diverse horecagelegenheden en een fitnesscentrum toegevoegd. Het project wordt in 2017 afgerond.
De publieke ruimte rond het gebouw wordt eveneens aangepakt, als onderdeel van het grotere herontwikkelingsplan van de gemeente. Dit plan, het Zuidasdok, moet het zakendistrict en het parallel gelegen publieke transportnetwerk met station Zuid beter op elkaar laten aansluiten; bovendien moet het een van de groenste en grootste openbaar vervoerzones van Nederland worden. Met de herontwikkeling van het gebied wordt het Atrium het hart van de Zuidas. Lees verder
Een vorm van verdichten
De hoogbouwedebatten I en II in de winter van 2017 hebben veel teweeg gebracht: Begonnen werd met de vraag wat het ontwerp van de Sluisbuurt betekent voor het Amsterdam van de eenentwintigste eeuw. Is dit ontwerp een toevoeging aan het stedenbouwkundige repertoire van de stad? Op de avonden werden vele kritische noten gekraakt, er werden andere verdichtingsvormen gepresenteerd en er dreigde zelfs een generatieconflict. In het derde debat van deze reeks op 12 september jl. werd ook gekeken naar hoogbouw aan de Noordelijke IJ-oever.
Versnellen of vertragen, verdichten of verdunnen en verhogen of verlagen? Voor de zuidelijke IJ-oever zijn vele visionaire en/of turbulente plannen gemaakt, verguisd en gerealiseerd. De noordelijke IJ-oever staat een evenzo grote transformatie te wachten: van Waterland, de Oranjesluizen en Draka in het Oosten tot Buiksloterham, de NDSM, de noorder IJ-plas en de verbinding met Zaanstad in het Westen. Wat moet de kwaliteit zijn van deze verdichte en verdunde gebieden en wat is de rol van de verbindende gebieden die de oever tot een geheel kunnen maken?
Eyeline & Skyline
De skyline van Den Haag zal de komende jaren ingrijpend veranderen. De vraag naar woningen is groot, want zowel het aantal inwoners als het aantal huishoudens stijgt. De bouw van extra woningen in de stad is daarom noodzakelijk. Hoogbouw is een van de mogelijkheden een hogere dichtheid te realiseren. Maar wat voor kwaliteitseisen stellen we aan de nieuwe torens? En hoe komt de stad er dan op ooghoogte uit te zien? Welke alternatieven zijn er? De gemeente Den Haag werkt aan een nieuwe visie op hoogbouw in de stad. Hoe kun je zorgen voor een goede leefkwaliteit in de omgeving en variatie in vorm en functie? Platform STAD heeft op donderdag 31 augustus een gesprek georganiseerd met ontwerpers, marktpartijen en bewoners over de kwaliteitseisen die aan nieuwe hoogbouw projecten gesteld moeten worden.
Uitkomsten bijeenkomst: ‘Haagse skyline straks highline‘ door Casper Postmaa voor Den Haag Centraal.